Få dina kunder att prata om dig!

Få dina kunder att prata om dig!

Förr berättade en nöjd kund om sin upplevelse för tre personer och en missnöjd kund berättade för 20. Nu kan en kund enkelt berätta för tusentals med några få knapptryckningar, via sociala media eller olika tjänster för publik betygsättning, hur servicen fungerade - eller inte.

Alla kunder har tillgång till en virtuell megafon vilket många företag fruktar. Målet är att undvika att någon berättar som sin dåliga serviceupplevelse på nätet. Tänk om ditt företag kunde vända på det! Tänk om ni kunde använda detta som en lysande möjlighet!

Varför kundservice inte handlar om att "sitta fint"

Varför kundservice inte handlar om att "sitta fint"

Ofta träffar jag ledare som vill ha hjälp att få sina medarbetare att ”göra rätt”, tex alltid le när någon kommer in, alltid säga ”tack för besöket” när kund går etc. Det som jag tänker på som ”processfokus” eller ”sitta fint”, dvs utföra ett visst beteende som en rutin. Tanken är god, jag är absolut för goda rutiner och standards men det finns ett problem med att bara drilla sina medarbetare till ett visst beteende.

Problemet är att mina kunder inte vill ha nöjda kunder, de vill ha mycket nöjda kunder

Två enkla sätt att ha mindre oro/stress/irritation i livet

Två enkla sätt att ha mindre oro/stress/irritation i livet

Händer det att du är stressad, orolig, osäker, irriterad eller förvirrad?
Hur känns det? Mindre bra? 

Händer det att du är lugn, trygg, säker, empatisk och tålmodig?
Hur känns det? Betydligt bättre? 

När vi förstår hur våra känslor uppstår blir det automatiskt mindre av de första och mer av de andra. Känslan är som ringarna på vattnet men vari består själva droppen som skapar dem?

Hur man imponerar med ett "Hej!"

Hur man imponerar med ett "Hej!"

Ofta när jag träffar kunder, för att prata om hur de kan få ännu nöjdare kunder hör jag medarbetarnas farhåga – att det är svårt och/eller tidsödande att göra en kund riktigt nöjd. Medarbetarna är oroliga att ännu nöjdare kunder = ännu mer jobb.

Jag pratar om ”imponerade kunder” och att ”medvetet försöka höja kundens upplevelse”.  Det låter som en omöjlighet för många, hur imponerar man på en kund?!