Ofta när jag träffar kunder, för att prata om hur de kan få ännu nöjdare kunder hör jag medarbetarnas farhåga – att det är svårt och/eller tidsödande att göra en kund riktigt nöjd. Medarbetarna är oroliga att ännu nöjdare kunder = ännu mer jobb.
Jag pratar om ”imponerade kunder” och att ”medvetet försöka höja kundens upplevelse”. Det låter som en omöjlighet för många, hur imponerar man på en kund?!
Det går kanske om man är Disney World… eller en gourmet restaurang.. men hur imponerar man på en kund och skapar en upplevelse om man är ett försäkringsbolag eller en bilverkstad eller något annat vanligt företag dit kunder kommer huvudsakligen för att lösa ett problem eller köpa en vara, inte för att ”uppleva något”?
Det kan vara mycket enklare än många tror! Häromdagen skulle jag hämta ut min bil från verkstaden. I vanliga fall lämnar och hämtar jag bilen hos ”min” tekniker Tommy, men idag skulle jag hämta den hos en kollega till honom. En kollega jag aldrig träffat eller pratat med.
Jag letar upp platsen med hans namn på (i min verkstad lämnar man bilen direkt till teknikern, de har ingen kundmottagningsdisk) och när jag närmar mig tittar han upp och säger ”Hej!” med sådan entusiasm att jag tänker att han måste missta mig för någon annan, någon han känner. Jag hade förväntat mig ett enkelt ”hej” men den hälsning jag får känns så mycket mer. Det känns som ”Hej! Kom in! Du är väntad och välkommen! Du stör inte!” Han frågar sedan inte efter registreringsnummer (vilket jag väntat mig och vilket alltid får mig att känna mig som en siffra snarare än en kund) utan frågar om det var bilen med trasig blinkers som var min. Nej, den med däcken svarar jag. Han läste inte i datorn och använde inte mitt namn tre gånger, han använde inga inövade fraser från någon kurs, han var bara där på ett väldigt naturligt och närvarande sätt. Poängen är att han fick mig att känna mig sedd, trots att han inte visste vem jag var. Han fick mig att känna mig varmt välkommen. Bara genom att säga ”Hej!” med ett leende som gick hela vägen till ögonen istället för ”hej”.
Det är lätt att göra det svårare än det är, att fastna i tankar om hur man måste hitta en avancerad, ofta kostsam ”metod” för att göra kunder mycket nöjda när det ofta är de mycket små sakerna som gör stor skillnad.
Prova! Säg ”Hej!” med närvaro till någon idag. Berätta sedan vad du fick för reaktion!