Förr berättade en nöjd kund om sin upplevelse för tre personer och en missnöjd kund berättade för 20. Nu kan en kund enkelt berätta för tusentals med några få knapptryckningar, via sociala media eller olika tjänster för publik betygsättning, hur servicen fungerade - eller inte.
Alla kunder har tillgång till en virtuell megafon vilket många företag fruktar. Målet är att undvika att någon berättar som sin dåliga serviceupplevelse på nätet. Tänk om ditt företag kunde vända på det! Tänk om ni kunde använda detta som en lysande möjlighet!
TÄNK OM!
Vad skulle det vara värt att få en extra säljstyrka av tidigare kunder som använder sina olika sociala-media-megafoner för att berätta hur väldigt nöjda de är med dig och ditt företag?
För att komma dit krävs det att man istället för att ha ambitionen att inte göra fel eller göra ett bra jobb medvetet jobbar mot ambitionen att skapa en imponerande serviceupplevelse. Det kan låta som en omöjlighet men skillnaden kan vara så liten som att visa lite mer entusiasm för kunden (läs mer här), som att direkt vara riktigt smidig och generös vid en reklamation eller att ha ett genuint intresse för kundens bästa och låta det märkas (kanske genom att inte sälja på kunden varan med bäst marginal utan den som kommer göra kunden mest nöjd).
Oftast är det lättast att imponera genom att lösa problem på ett extremt smidigt och tjänstvilligt sätt. Där är förväntningarna oftast låga och tacksamheten stor om man lyckas. Börja där; ta dig an nästa kunds problem med ambitionen att imponera och se vad som händer!
Berätta gärna hur det gick!